خودشناسی به منزلۀ مقوله ای هرمنوتیکی در اندیشه های باباافضل کاشانی
نویسندگان
چکیده
خودشناسی کانون و قلب فلسفۀ باباافضل کاشانی و محور همۀ اندیشه ورزی های اوست. باباافضل خودشناسی را تنها توصیه ای برای سلوک عملی نمی داند ـ چنان که پیشینیان او از حکیمان و عارفان و عالمان می گفتند ـ بلکه جست وجوی علم نظری راستین را هم به آن وابسته می داند. وی معتقد است همۀ کسانی که از بیرونِ خود خواسته اند راه شناخت را آغاز کنند، به بیراهه رفته اند و بنابراین شناختشان معتبر نیست. وی نفس و عقل را ـ که از نظر او والاترین مرتبۀ نفس است ـ منشأ تمایز میان وجود و عدم می داند و معتقد است آگاهی یعنی یافتن خود. از سوی دیگر، یافتن خود، براساس موازنه و تناظری که میان عالم صغیر و عالم برقرار است، به یافتن عالَم می انجامد. این حرکت از خود به سوی عالَم با برقراری و در واقع شناخت یگانگی و اتحاد موجود میان عقل و عاقل و معقول ممکن می گردد. سرانجام در پی برقراری دور و چرخشی هرمنوتیکی میان این معرفت کلی و جزئی به خود و عالَم، انسان بار دیگر به خود بازمی گردد و درمی یابد که هرچه می جست در درون خود اوست. این دور و چرخش هرمنوتیکی میان شناخت خود و عالم و بازگشت دوباره به خود را به مسیری حلزونی شکل می توان تشبیه کرد که پیمودن هرچه بیشتر آن شناخت عمیق تری از خود حاصل می آورد.
منابع مشابه
خودشناسی به منزلۀ مقولهای هرمنوتیکی در اندیشههای باباافضل کاشانی
خودشناسی کانون و قلب فلسفۀ باباافضل کاشانی و محور همۀ اندیشهورزیهای اوست. باباافضل خودشناسی را تنها توصیهای برای سلوک عملی نمیداند ـ چنانکه پیشینیان او از حکیمان و عارفان و عالمان میگفتند ـ بلکه جستوجوی علم نظری راستین را هم به آن وابسته میداند. وی معتقد است همۀ کسانی که از بیرونِ خود خواستهاند راه شناخت را آغاز کنند، به بیراهه رفتهاند و بنابراین شناختشان معتبر نیست. وی نفس و عقل را ...
متن کاملهمسویی آموزههای قرآنی و طنزهای باباافضل کاشانی
طنز، از موضوعات پررنگ و ملموس رباعیات باباافضل کاشانی است. باباافضل، با بیانی نرم و آرام و با پرهیز از گستاخی و گزندگی زبان، طنزهایی شیوا آفریده و آنها را در لفافة ابریشمین اشعار خویش پنهان ساخته است.شاعر در آفرینش طنز، از انواع آرایههای ادبی بهویژه از بازیهای زبانی، پارادوکس، تکرار و جناس بهره جسته است. وی در ساخت طنز، از ضربالمثل استفاده کرده و خود نیز طنزهایی سر...
متن کاملبازتاب هرمنوتیکی قرآن در مصباح الهدایۀ کاشانی
هرمنوتیک به معنی تأویل متن از قرن هفدهم مورد توجه برخی فلاسفه غربی قرار گرفت و در قرن بیستم با پدید آمدن هرمنوتیک مدرن دستاوردهای آن به حوزۀ بسیاری از علوم مانند الهیات، فلسفه، علوم اجتماعی و ادبیات راه یافت. بر خلاف هرمنوتیک کهن که مؤلف محور است و هر متنی را فقط دارای یک معنی میداند هرمنوتیک مدرن مفسر محور و قائل به معانی متعدد برای یک متن واحد است. هر چند واژۀ هرمنوتیکاخیراً به عرصۀ ادبیات فا...
متن کاملنقد زیباشناسانه دیوان باباافضل کاشانی
چکیده: حکیم افضل الدّین محمّد مرقی کاشانی از برگزیدگان فلاسفه، علماء، حکماء، عرفا، و شعرای روزگار مغول، در قرن هفتم هجری قمری، صاحب آثار فراوانی به نثر و نظم فارسی، از بزرگترین رباعی سرایان قرن هفتم و یکی از ارکان شعر فارسی به شمار می رود. وی علاوه بر حکمت و فلسفه، در ادب فارسی نیز جایگاه و پایگاه ویژه ای دارد و درکنار سبک ویژه خویش در نثر فارسی و قرار دادن و جایگزین کردن اصطلاحات فارسی به جای پ...
15 صفحه اولهم سویی آموزه های قرآنی و طنزهای باباافضل کاشانی
طنز، از موضوعات پررنگ و ملموس رباعیات باباافضل کاشانی است. باباافضل، با بیانی نرم و آرام و با پرهیز از گستاخی و گزندگی زبان، طنزهایی شیوا آفریده و آن ها را در لفافه ابریشمین اشعار خویش پنهان ساخته است.شاعر در آفرینش طنز، از انواع آرایه های ادبی به ویژه از بازی های زبانی، پارادوکس، تکرار و جناس بهره جسته است. وی در ساخت طنز، از ضرب المثل استفاده کرده و خود نیز طنزهایی سروده که برخی، به صورت ضرب ...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی نفس در نظام فکری باباافضل کاشانی و ذهن در فلسفۀ دکارت
دکارت بهدلیل نوآوریهای بسیارش در فلسفه، زبانزد است. او را بهدرستی پدر فلسفۀ جدید نامیدهاند و آثارش را در گروههای فلسفه در همۀ دانشگاههای دنیا میخوانند؛ پیوسته دربارۀ ابعاد گوناگون نظام فکریاش کتاب، مقاله، پایاننامه و رساله مینویسند و از جمله فیلسوفانی است که بر تمام جریانهای فلسفی مهم در غرب از سدۀ هفده تاکنون تأثیر نهاده است. او را در میان فیلسوفان پیش از خود، بیشتر با آگوستین سنجی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه کاشان شناختجلد ۱، شماره ۶، صفحات ۳-۲۱
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023